piątek, 22 września 2023

Dolnośląskie (Dolny Śląsk): Głazy Krasnoludków w Gorzeszowie, czyli kraina skalnych baszt, grzybów i baśniowych formacji

Głazy Krasnoludków to sympatycznie nazwana grupa skał w pobliżu Gorzeszowa (województwo dolnośląskie). Od dawna mieliśmy je na liście miejsc do odwiedzenia, jednak ze względu na ograniczone możliwości dojazdu komunikacją zbiorową, długo musiały czekać na naszą wizytę.

Do Gorzeszowa w dni robocze kursują autobusy z Kamiennej Góry (jeden kurs dziennie uruchamiany jest przez PKS Kamienna Góra). W weekend do Gorzeszowa można dotrzeć chyba jedynie pieszo lub samochodem. Tego dnia postawiliśmy na zwiedzanie z wykorzystaniem auta. W drodze z Poznania, odwiedziliśmy Legnicę (zobacz także: Dolnośląskie: Legnica - opuszczony szpital radziecki w Lasku Złotoryjskim (urbex) ). Wybraliśmy się także na krótką trasę w Górach Jastrzębich (Góry Jastrzębie: Na krańcu Polski, czyli wycieczka na Jański Wierch z Okrzeszyna). Na szczęście czasu starczyło także na spacer w rezerwacie przyrody "Głazy Krasnoludków".

Jadąc w to miejsce nie mieliśmy zbyt dużych oczekiwań. W ostatnim czasie odwiedziliśmy sporo skalnych miast w Czechach i trochę baliśmy się zawodu. Coś jednak podpowiadało nam, że wśród krasnoludków musi być fajnie 😉. Z Kamiennej Góry obraliśmy kurs  na Krzeszów, w którym znajduje się pocysterskie opactwo (jedna z największych atrakcji okolicy - warto zatrzymać się chociaż na chwilę), Krzeszówek oraz Gorzeszów. Przy trasie stoi kilka drogowskazów, kierujących na parking przy rezerwacie. Końcowy odcinek drogi nie jest zbyt przyjemny - dziurawy, kamienisty i dość wąski. Wreszcie  docieramy do bezpłatnego parkingu, na którym zmieści się ok. 20 samochodów. Wysiadamy i maszerujemy  w stronę drewnianej bramy - wejścia do "świata" krasnoludków!

Od razu zaskakuje nas ilość wiat turystycznych, przy których zmieściłaby się niejedna wycieczka szkolna ;)

Za rozległą polaną wkraczamy w las i po krótkiej chwili, naszym oczom ukazują się pierwsze skałki. Odnajdujemy żółty szlak i zgodnie z jego oznaczeniami przechodzimy przez krainę skalnych baszt, grzybów, formacji przypominających zwierzęta , baśniowe stwory i wiele więcej! Dajemy się trochę ponieść naszej wyobraźni.

Trasa przez głazy krasnoludków nie jest długa (zaledwie ok. 1 km w jedną stronę). Powrót można zaplanować alternatywną, równoległą (i szerszą) ścieżką, która ze względu na płynący obok potok Jawiszówka może być niekiedy nieco podmokła. Niedawno miała tu miejsce wycinka drzew, więc droga ta dodatkowo jest rozryta przez ciężki sprzęt (stan na wrzesień 2023).

Czy nam się podobało? Tak! Super skałki, pofałdowana, urozmaicona trasa. Szkoda tylko , że prace leśne  trochę zniszczyły to miejsce (ogołociły z drzew, jednocześnie usuwając prawdopodobnie oznaczenia szlaku, które były namalowane na drzewach). Mimo to w rezerwacie spędziliśmy z przyjemnością około godziny.

leśna ozdoba przełomu sierpnia i września - moje ulubione wrzosy!

Być może kiedyś tu wrócimy podczas dłuższej wędrówki. Głazy krasnoludków znajdują się na żółtym szlaku pomiędzy Chełmskiem Śląskim i Kamienną Górą. Długość takiej trasy to ok. 21 km (ok. 6 godzin wędrówki). Jeśli wolicie zdecydowanie krótszą wersję, zerknijcie na mapę naszego przejścia: