środa, 6 września 2023

Niemcy (Saksonia) : Największa Atrakcja Szwajcarii Saksońskiej - Most Bastei (Basteibrucke) - dłuższa trasa z bezpłatnego parkingu + Schwedenlocher ( Schwedenlöcher) i Amselfall

Most Bastei (Basteibrücke) to miejsce, o którym z pewnością usłyszą wszyscy odwiedzający Szwajcarię Saksońską. Most Bastei pojawia się na okładkach map, przewodników, folderów reklamujących region oraz na wielu pocztówkach.
Najczęściej turyści podjeżdżają na najbliższy płatny parking przy tej atrakcji (jeśli są wolne miejsca), po czym spacerują w jej kierunku (ok. 800 metrów w jedną stronę). Wracają tą samą drogą, wsiadają w samochód i jadą zwiedzać  kolejne miejsce ze swojej listy. Oczywiście nie ma w tym nic złego. Każdy podróżuje i zwiedza w sposób, jaki mu najbardziej odpowiada.

Most Bastei (Basteibrücke) - gdzie zaparkować za darmo?

Jeśli jednak chcecie pobyć w okolicy nieco dłużej, zachęcam, by zostawić auto na bezpłatnym parkingu Wanderparkplatz Füllhölzel,  przy przystanku autobusowym Wanderweg nach Kurort Rathen (mapa na końcu wpisu) Jest to parking leśny, na którym zmieści się kilkanaście  samochodów. To właśnie z niego ruszyliśmy w stronę Basteibrücke (do przejścia minimalnie ok. 3,5 km w jedną stronę). Warto zaznaczyć, że zgodnie z umieszczonym znakiem, niemożliwe jest spędzenie nocy na parkingu  (zakaz postoju obowiązuje w godzinach 22-6).

bezpłatny parking leśny

Jeżeli nie macie odpowiedniej mapy, przed wejściem na szlak, zróbcie np. telefonem zdjęcie mapy umieszczonej na jednej z tablic przy parkingu. Ułatwi Wam to poruszanie się po okolicy.

Wędrówkę rozpoczynamy czerwonym szlakiem , który biegnie tuż przy parkingu (NIE przechodzimy na drugą stronę ulicy). Po ok 100 metrach (na rozwidleniu) , trzymamy się ścieżki z prawej strony. Dalej już bez problemów orientacyjnych maszerujemy w stronę Kurortu Rathen. Po drodze mijamy ciekawe skalne formacje, które są tylko przedsmakiem tego, co jeszcze tego dnia zobaczymy.

Wychodzimy z lasu i przechodzimy obok ciągu garaży oraz płatnych parkingów. Skręcamy w prawo i zabudowa miasteczka staje się coraz bardziej przyjemna dla oka. Uzdrowisko sprawia wrażenie zadbanego i cieszącego się popularnością. Z pewnością pomaga w tym fakt, że kurort położony jest bezpośrednio nad rzeką Łabą, przez którą można się przeprawić promem pasażerskim.

Oczywiście zaglądamy nad rzekę, ale zaraz potem wycofujemy się do uliczki Amselgrund i przy turystycznym drogowskazie odbijamy w lewo na schody (Basteiweg) . Pniemy się w górę, coraz bardziej dysząc 😉. Wchodzimy w las, ale tu także stopni nie brakuje.

Wreszcie na trasie zaczynają pojawiać się skałki, a wraz z nimi ciekawe,  ubezpieczone barierkami punkty widokowe.

panorama z jednego z punktów na trasie

na punkcie widokowym , w dole Łaba

kolejna platforma widokowa na horyzoncie

prawie jak na Titanicu ;)

Chętni mogą także wejść na teren Zamku Neurathen (Felsenburg Neurathen). Wstęp kosztuje 2 euro (lipiec 2023). Kiedy nie ma obsługi, stosowną kwotę należy wrzucić do przeznaczonej do tego kuli.

Zamek Neurathen

Wkraczamy na Most Bastei. Wstęp jest bezpłatny. Podziwiamy przepiękne skalne krajobrazy i szukamy miejsca, z którego najlepiej widać będzie główny cel tej wycieczki, a więc most, na którym właśnie stoimy.

Aby uniknąć tłumów, warto przyjechać tu skoro świt lub popołudniu. My na wycieczkę wybraliśmy się po wcześniejszym wejściu na Lilienstein. Może nie mieliśmy mostu na wyłączność, ale mogliśmy się po nim przemieszczać spokojnie, w swoim tempie.

Gdy zeszliśmy z tej piaskowcowej konstrukcji zauważyliśmy ścieżkę z prawej strony. Ciekawość nie pozwoliła nam jej pominąć. Łagodne podejście (ok. 150 metrów w jedną stronę) się opłaciło, bo z punktu widokowego na końcu dróżki wspaniale prezentuje się Most Bastei:

Most Bastei, w tle Lilienstein

Jeśli myślicie, że na tym kończą się atrakcje i trzeba wracać do parkingu tą samą drogą, to jesteście w błędzie. Zapraszam jeszcze do doliny Schwedenlocher (Schwedenlöcher). My byliśmy nią zauroczeni!

Aby dojść do Schwedenlocher trzeba kierować się z Mostu Bastei niebieskim szlakiem w stronę popularnego parkingu. Tuż przed nim odbijamy w prawo i zaczynamy obniżać się wgłąb skalnego wąwozu.

Do pokonania jest mnóstwo stopni (według różnych źródeł ok. 900-1000!) - początkowo szerokich i całkiem wygodnych. Później szlak się zwęża i zyskuje na atrakcyjności. Tu jest naprawdę wspaniale!

Niestety wszystko, co dobre, szybko się kończy. Docieramy do rozwidlenia przy Amselgrund, gdzie powinniśmy skręcić w prawo. Ale kusi nas jeszcze wodospad Amselfall, który znajduje się po przeciwnej stronie przy nieczynnym/ remontowanym obecnie? schronisku Amselfallbaude. (ok. 300 metrów w jedną stronę). Wodospad okazał się niezbyt spektakularny, więc zdecydujcie, czy koniecznie chcecie go zobaczyć na żywo ;) Podobno całkiem nieźle prezentuje się zimą, przy sporym mrozie.

Wodospad Amselfall

Cofamy się do rozwidlenia przy wyjściu ze Schwedenlocher i ruszamy w kierunku malowniczo położonego zbiornika wodnego Amselsee. Gdy go miniemy, po krótkiej chwili wejdziemy w zabudowania Kurortu Rathen. Stąd znanym już (ok. 2 km)  odcinkiem wracamy do zaparkowanego auta.