wtorek, 31 maja 2022

Książański Park Krajobrazowy: Różaneczniki 2022. Ścieżka przyrodnicza "Dolina różaneczników"

W Książańskim Parku Krajobrazowym kwitną obecnie różaneczniki. Stanowią one jedną z największych  kolekcji rododendronów w Polsce. Stwierdzono tu ok. 40 odmian, ale prawdopodobnie jest ich zdecydowanie więcej.
Do Wałbrzycha dotarliśmy w minioną sobotę dość późno i zagadaliśmy się trochę z sympatyczną parą przy Starym Książu (rozmawialiśmy ok. godziny z zupełnie nieznanymi wcześniej osobami -  bardzo lubimy takie spotkania na szlaku 😊 ). Różaneczniki oglądaliśmy więc już w półmroku, a ścieżkę przyrodniczo-dydaktyczną "Dolina Różaneczników" zwiedziliśmy z czołówkami. Niemniej jednak wiemy, że warto wybrać się w okolice Zamku Książ na przełomie maja i czerwca. Ponad stuletnie krzewy robią ogromne wrażenie swoim rozmiarem, ilością i różnorodnością kwiatów oraz czarują wspaniałym zapachem. Oglądać je można przede wszystkim przy mauzoleum , przy dojściu na punkt widokowy oraz na wspomnianej ścieżce przyrodniczo dydaktycznej.

Zamek Książ widziany z punktu widokowego

brama parkowa

mauzoleum

Do Doliny Różaneczników szliśmy z wałbrzyskiego Podzamcza. Po drodze mogliśmy podziwiać m.in Wielką Sowę, Góry Kamienne, Wałbrzyskie z Borową i Trójgarbem na czele. Zahaczyliśmy także o Zamek Stary Książ, a następnie zielonym szlakiem  dotarliśmy do celu gdy robiło się już ciemno  Taka wieczorna pora miała oczywiście swój urok, ale następnym razem obejrzymy różaneczniki w świetle dziennym 😉.

Z lewej strony Góry Sowie , w prześwicie drzew Borowa, a z prawej strony Góry Kamienne

Zbliżenie na Wielką Sowę

z lewej strony Borowa, nad blokami Waligóra i Suchawa (Góry Kamienne)

Trójgarb

Zamek Stary Książ

Góry Kamienne widziane ze Starego Książa (mniej więcej po środku kadru - najwyższy szczyt pasma, Waligóra) , z lewej Borowa (Góry Wałbrzyskie)