czwartek, 21 lipca 2022

Beskid Żywiecki : Wielka Racza - Przełęcz Przegibek - Bendoszka Wielka (pętla)

Wielka Racza (1236 m n.p.m.) jest bardzo przyjemnym i widokowym szczytem w Beskidzie Żywieckim. Najkrótszy szlak do schroniska na Wielkiej Raczy prowadzi z parkingu w Rycerce Górnej Kolonii. Z racji tego, że nie lubimy wracać tą samą drogą, wyznaczyliśmy sobie średniej długości pętlę (ok. 20 km), której przejście powinno zająć ok. 7 godzin.

Wędrówkę rozpoczynamy na wspomnianym parkingu pod Raczą. Bez samochodu raczej trudno dostać się w to miejsce. Od razu czeka nas dość męczące podejście żółtym szlakiem na najwyższy punkt trasy - Wielką Raczę . Do pokonania mamy ponad 500 metrów w pionie i na dystansie ok. 4,5 km nie doświadczamy żadnych wypłaszczeń. Co jakiś czas rozglądamy się dookoła i podziwiamy piękne widoki. Są dla nas zupełną nowością, bo w tej części Beskidu Żywieckiego jeszcze nie byliśmy. Ale warto także patrzeć pod nogi, bo nam np. szlak przecięła żmija.

Nieco zmęczeni docieramy do schroniska. Od razu pędzimy na wieżę widokową.  Jej niewielka wysokość w zupełności wystarczy, by podziwiać dookoła doskonałe widoki.

przed schroniskiem na Wielkiej Raczy

wieża widokowa na Wielkiej Raczy

Niestety Tatr nie udało nam się dostrzec, ale widoki i tak były imponujące!

Mała Fatra - z lewej strony Wielki Rozsutec i Stoh

Beskid Żywiecki, z prawej strony, w ostatnim planie - Pilsko, mniej więcej po środku kadru Romanka (1366 m n.p.m.)

w stronę Beskidu Śląskiego

Oczywiście nie odmawiamy sobie chwili odpoczynku w prawie pustym schronisku.

Następnie ruszamy czerwonym szlakiem w stronę Przełęczy Przegibek. Trasa początkowo zapowiada się bardzo widokowo. Później okazuje się jednak , że przez większość czasu idzie się lasem i zaledwie w kilku miejscach można zobaczyć coś więcej.

w stronę Małej Fatry

Bendoszka Wielka - tego dnia jeszcze tam dotrzemy

Już trochę oddaliliśmy się od schroniska na Wielkiej Raczy (na powyższym zdjęciu) - z lewej strony, na polanie,  widać przebieg szlaku, którym maszerujemy

Bendoszka Wielka coraz bliżej

Przy szlaku mijamy kilka punktów widokowych na słowacką stronę. Na Przełęczy Przegibek serce chciałoby iść w stronę Wielkiej Rycerzowej, ale rozsądek podpowiada Bendoszkę Wielką i powrót do auta. Właśnie temu się poddajemy. Po krótkiej przerwie w Schronisku na Przegibku (z przełęczy ok. 0,8 km niebieskim szlakiem) wdrapujemy się na ostatni tego dnia szczyt.

Schronisko na Przegibku

Widoki z podejścia na Bendoszkę są fantastyczne. Sam szczyt także zachwyca rozległymi górskimi panoramami.

Pierwsze skrzypce gra tu masywna sylwetka Muńcuła, za nim z prawej Pilsko, z lewej - Lipowski Wierch i Romanka

przepiękne górskie wieloplany

Charakterystycznym obiektem na tym wierzchołku jest Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej postawiony tu we wrześniu 2000.

Z Bendoszki Wielkiej można iść dalej niebieskim szlakiem i odbić np. na czerwoną ścieżkę spacerową. My nieznacznie się wycofaliśmy i z widokiem na Małą Fatrę zaczęliśmy się obniżać do odbicia na zielony szlak.

Za zmianę w pełnym słońcu i w cieniu drzew docieramy do żółtego szlaku. Pozostaje nam już tylko skręcić w lewo i wypatrywać parkingu, na którym zostawiliśmy auto. Przy okazji udaje nam się wypatrzyć także strusia, który jest małym zaskoczeniem przy trasie ;)

Fajny ten Beskid Żywiecki. Cieszę się, że mamy tu jeszcze  dużo do poodkrywania.