poniedziałek, 11 lipca 2022

Jelenia Góra Cieplice - Główny Cieplicki Szlak Spacerowy , czyli przyjemna wycieczka z widokami

Główny Cieplicki Szlak Spacerowy to atrakcja prawie dla każdego. Nie sądziłam, że przejście tej trasy da nam tyle satysfakcji i pozwoli podziwiać tak wspaniałe widoki. Szlak ma długość ok. 11 km i jest oznaczony białym i czerwonym trójkątem. Poprowadzony został w formie pętli -  rozpoczyna się i kończy na Placu Piastowskim w Cieplicach.

Plac Piastowski

Nie sposób nie zauważyć stąd Pałacu Schaffgotschów. Jego fasada ma ponad 80  metrów długości.  Od roku 1975 w tym okazałym budynku mieści  się filia Politechniki Wrocławskiej.

Pałac Schaffgotschów

Wędrówkę szlakiem spacerowym rozpoczęliśmy od przejścia Parku Zdrojowego. Prawdopodobnie niegdyś pełnił on funkcję parku przypałacowego . Oprócz uporządkowanych alejek, na uwagę zasługują tu piękne zabytkowe budynki np.  pawilon uzdrowiskowy "Edward",  Teatr Zdrojowy czy muszla koncertowa.

Z Parku Zdrojowego wchodzimy do Parku Norweskiego. Co sobotę o 9 odbywają się tu darmowe zawody biegowe parkrun na dystansie 5 km. Z kilku punktów ścieżki poprowadzonej przez Park Norweski  świetnie widać Karkonosze:

Zamek Chojnik na tle Śmielca, Wielkiego Szyszaka i Śnieżnych Kotłów

miłe spotkanie :)

Z parku ścieżka prowadzi przez dłuższą chwilę otwartym terenem, a następnie "chowa" się w drzewach. Docieramy do pętli autobusowej i zgodnie ze znakami powinniśmy skręcić w lewo. Po prawej stronie z kolei znajdują się malownicze Stawy Podgórzyńskie, będące miejscem występowania wielu ptaków wodnych. Nie mogłam odpuścić okazji i na chwilę odbiliśmy w ich stronę. Zobaczyliśmy głowienki, łyski, czernice. Dzień wcześniej z okien autobusu do Kowar widzieliśmy jeszcze m.in.  małe gęgawy.

głowienki

czernice

Dodatkowo Karkonosze z perspektywy stawów wyglądają kapitalnie! Można w ich kierunku patrzeć bez końca ;)

Następnie trochę wzdłuż zabudowań, później znów gruntową ścieżką otaczamy wzniesienie Chmielnik (znów wspaniała panorama Karkonoszy). Przed nami Morskie Oko, dawny kamieniołom granitu. Dziś stanowi  świetny punkt obserwacyjny. Podejście na górę jest dość strome. Jeśli nie będziecie chcieli wchodzić , wzniesienie można obejść dołem. Niestety na górze czekała na niemiła niespodzianka - masa śmieci! Ludzie chyba nigdy nie przestaną świnić 😞 .

Morskie Oko - punkt widokowy

Morskie Oko

Z Morskiego Oka wzdłuż ogrodzenia cmentarza kierujemy się w stronę asfaltowej drogi (ul. Krośnieńska). Skręcamy w prawo i po przejściu ok. 0,5 km, odbijamy na przyjemniejszą ścieżkę. Marsz za moment stanie się nieco bardziej forsowny.

Zanim dotrzemy do wieży na Sołtysiej Górze, możemy wdrapać się na skalny punkt widokowy "Panorama". Podejście z prawej strony jest strome. Bardziej łagodne, nieco dłuższe prowadzi ścieżką z lewej strony. Całość stanowi mini pętelkę, która jest opcjonalna.

Docieramy na Sołtysią Górę (podejście potrafi przyspieszyć bicie serca 😉). Jej ozdobą jest wyremontowana dzięki budżetowi obywatelskiemu wieża widokowa. Trzeba przyznać, że wygląda bardzo ciekawie. Podczas naszej wizyty wieża była jeszcze nieczynna, ale według najnowszych informacji, jakie udało mi się znaleźć, została już udostępniona zwiedzającym (w godzinach 8:00 - 20:00).

To w zasadzie ostatni ciekawszy punkt tej wycieczki. Za moment wejdziemy w zabudowania miejskie. Na ich skraju udało nam się zobaczyć z daleka młodziutką sarenkę:

Poniżej mapa Głównego Szlaku Cieplickiego. Zwróćcie uwagę, że można ją skracać i rozbudowywać o dodatkowe fragmenty ścieżek dydaktycznych i znakowanych szlaków. Życzę przyjemności w planowaniu i radości z przemierzania wyznaczonej trasy.