poniedziałek, 24 lipca 2023

Niemcy (Saksonia): Wieża króla Fryderyka Augusta na Löbauer Berg Lobauer Berg - jedyna żeliwna wieża widokowa w Europie

Jedyna żeliwna wieża widokowa w Europie znajduje się na wzniesieniu Löbauer Berg, w Niemczech (Saksonia), nieco ponad 30 km od Zgorzelca. Wieża króla Fryderyka Augusta (König-Friedrich-August-Turm) jest naprawdę piękna, przypomina  misternie plecioną koronkę. Będąc w okolicy, warto wybrać się na krótki spacer i rozejrzeć z jej górnego tarasu po okolicy

Schafberg z wieżą telewizyjną ( z lewej)  i Löbauer Berg z żeliwną wieżą widokową (z prawej)

Löbauer Berg to niewysoka góra, mierząca zaledwie 448 m n.p.m. Jest szczytem pochodzenia wulkanicznego. Patrząc jedynie na jego wysokość, można uznać, że nie ma sensu zawracać sobie nim głowy. Wiele zmienia się, gdy wspomnimy o wyjątkowej wieży widokowej. Konstrukcja stanęła na szczycie już w 1854 r. Zbudowano ją ok. 1000 żeliwnych elementów! Panoramę okolicy można podziwiać z trzech tarasów, z których najwyższy znajduje się na wysokości 24 metrów.

Löbauer (Lobauer) Berg - jak dojechać, gdzie zaparkować?

W zasadzie można podjechać samochodem pod sam szczyt. W pobliżu wieży  znajduje się bezpłatny parking. Popularnym punktem wypadowym jest także spory parking (Parkplatz am Löbauer Berg) przy stadionie piłkarskim w miejscowości Löbau. W upalne dni jest tam "patelnia", dlatego znaleźliśmy jeszcze jedno rozwiązanie i zaparkowaliśmy auto w cieniu drzew na parkingu o współrzędnych 51.08492, 14.68932  , przy ścieżkach : Grenzweg i Südweg.
Osoby niezmotoryzowane mogą dojechać do
Löbau np. pociągiem z Wrocławia z przesiadką w Zgorzelcu. Taka podróż trwa ok. 3 godzin.

Nie mieliśmy ze sobą papierowej mapy, ale przy parkingu znaleźliśmy tablicę, na której zaznaczono przebieg szlaków i najważniejsze punkty okolicy. Zrobiliśmy zdjęcie i dzięki niemu całkiem nieźle orientowaliśmy się w terenie. Takich tablic na trasie widzieliśmy kilka.

Na górę chcieliśmy wejść leśnymi oznakowanymi ścieżkami. Niestety były tak zarośnięte, że zdecydowaliśmy się na alternatywną trasę... asfaltem.

Szlaki są to bardzo dobrze oznaczone

Korzystając z okazji, zajrzeliśmy jeszcze na sąsiedni szczyt - Schafberg (z wieżą telewizyjną), skąd ruszyliśmy już w stronę głównego celu naszej wycieczki.

Wieża króla Fryderyka Augusta na Löbauer Berg - ile kosztuje wstęp?

Wstęp na wieżę kosztuje 2 euro, a płatności dokonuje się w automacie (automat przyjmuje monety 2 euro, 1 euro, 50 euro centów i 20 euro  centów) / czerwiec 2023.
Warto dodać, że wejście na wieżę możliwe jest:
od maja do września 9:00 - 20:00 ( w soboty i niedziele do 22:00)
od października do kwietnia 10:00-18:00 ( w soboty i niedziele do 20:00)

Obejrzyjmy więc widoki:

Widok z wieży w stronę zachodnią - w dole Löbau

północny zachód

elektrownia Turów

południe - Góry Łużyckie

Do samochodu wróciliśmy kombinacją różnych ścieżek, starając się nie powtarzać trasy, którą pokonaliśmy do góry. Spacer skończyliśmy skromnym kilometrażem. Przeszliśmy niecałe 5 km w czasie ok. 1:50 (łącznie z wizytą na wieży widokowej).

Mapa naszej trasy znajduje się poniżej: