czwartek, 9 czerwca 2022

Góry Opawskie (Zlatohorská vrchovina) - na najwyższy szczyt Gór Opawskich - Příčný vrch (Poprzeczna Góra)

Biskupia Kopa, jako szczyt należący do Korony Gór Polski, w słoneczne weekendy przyciąga prawdziwe tłumy. Ale zapewne nie każdy wie, że najwyższy szczyt Gór Opawskich (cz. Zlatohorská vrchovina) znajduje się po czeskiej stronie. Jest to Příčný vrch (Poprzeczna Góra) o wysokości 975 m, n.p.m.

Sam szczyt nie jest niestety spektakularnym punktem widokowym. Kiedy na niego wchodziliśmy, pewna rodzina go nawet ominęła i gdy po czasie się zorientowali, musieli się cofnąć. Nas spotkałoby prawie to samo, ale w momencie, gdy zaczęliśmy się obniżać, rozejrzeliśmy się dookoła i zlokalizowaliśmy tabliczkę z nazwą szczytu. Zastawiona była akurat ściętymi drzewami, więc łatwo było ją przeoczyć. W okolicy szczytu wydobywano  złoto, ołów, srebro, miedź i piryt. Jeśli wierzyć niektórym źródłom, to właśnie w tej części Gór Opawskich wydobyto jedne z największych samorodków złota na świecie! Do dziś można oglądać pozostałości wyrobisk. Część z nich znajduje się przy szlakach. Podobno długość wszystkich sztolni i chodników na stokach Pricznego Wierchu wynosi aż 120 km!

Weszliśmy na Příčný vrch głównie dzięki temu, że znajduje się na liście Korony Sudetów, no i zawsze fajnie zdobyć ten najwyższy punkt danego pasma. Mieliśmy oczywiście nadzieję, że ze szczytu zobaczymy coś ciekawego. Wierzchołek nieco nas zawiódł. Ale na pewno nie żałujemy tej wycieczki. Na najwyższy szczyt Gór Opawskich prowadzi wiele kombinacji szlaków. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Samochód zostawiliśmy w pobliżu sanatorium Edel. Ruszyliśmy w górę niebieskim szlakiem, a następnie trochę improwizowaliśmy , bo gubiliśmy znaki w terenie. Znakowane szlaki są poprzecinane gęstą siecią innych ścieżek, czasem nieco szerszych, którymi wygodnie się idzie... szkoda tylko, że w złym kierunku. Dlatego tym razem nie zamieszczę na dole trasy, którą wędrowaliśmy. W tym wpisie pokażę Wam kilka fajnych miejsc, jakie można odwiedzić przy okazji zdobywania Pricznego Wierchu, żeby wycieczka była bardziej atrakcyjna.

Szlak w okolicy sanatorium Edel

pozostałości pokopalniane

Taborskie Skały  - kamienny punkt widokowy

Nie mogliśmy odmówić sobie po drodze "zboczenia" na kamienny punkt widokowy - Taborskie Skały.  Miejsce to zrobiło z moich nóg galarety 😉. Wszystko za sprawą specyficznej kamiennej konstrukcji i barierek na dość nietypowej wysokości. Panorama częściowo zasłonięta jest przez drzewa. Przy dobrej pogodzie widać m. in. szczyty Wysokiego Jesionika i Gór Złotych oraz zabudowania miasta Zlate Hory.

Wylot Nowej Sztolni Hackelberskiej

Miejsce to odwiedziliśmy przypadkiem. Znajduje się przy szlaku, jednocześnie stanowiąc jeden z punktów ścieżki dydaktycznej.

Výrův kámen

Ten punkt widokowy także odkryliśmy przypadkowo. Od tabliczki na poniższym zdjęciu, trzeba podejść ok. 100-200 metrów do sporej formacji skalnej. O ile wdrapanie się na górę nie stanowiło dla nas  większego problemu, to już żeby zejść musieliśmy się nieco nagłowić . Warto spojrzeć na okolicę ze skałek. Widać stąd Zlate Hory, Głuchołazy oraz ciekawą górską panoramę, której z racji braków sprzętowych, tym razem nie dałam rady dobrze sfotografować oraz opisać.

Widokowa okolica najwyższego szczytu Gór Opawskich

Tak jak wspomniałam na początku wpisu, najwyższy szczyt Gór Opawski nie może pochwalić się pięknymi widokami. Dookoła (jeszcze) rośnie las, gdzieniegdzie za barierkami widać "świadectwo" działalności wydobywczej. Ale gdy zejdziemy poniżej szczytu, to uraczymy się bardzo ładnymi panoramami,  wędrując np.  fragmentem niebieskiego szlaku na odcinku Hřeben-Výr.

Priczny Wierch jest zalesiony...

ale poniżej szczytu otwierają się piękne widoki - tu w stronę Biskupiej Kopy

Kościół Matki Boskiej Pomocnej - Maria Hilf

Kościół wzniesiono w pobliżu dawnego terenu górniczego. Jego historia sięga wieku XVIII. Najpierw wzniesiono tu kapliczkę, później murowany kościół, który z biegiem czasu ulegał coraz większej dewastacji. Nie mogąc znaleźć ratunku dla postępującej ruiny, postanowiono go wysadzić w powietrze. Obecny kościół zbudowano w latach 1990-95. Dziś jest celem licznych pielgrzymek. Dla nas miejsce to było zaskoczeniem. Nie spodziewaliśmy się przy szlaku tak okazałego budynku i terenu kościelnego. W sklepiku przy świątyni można było kupić pamiątki oraz drobne przekąski i napoje.

buczyna w pobliżu sanktuarium

Z pewnością ciekawych miejsc w okolicy jest zdecydowanie więcej. Chętnie bym je poznała. Jeśli macie swoje typy, możecie umieścić je w komentarzu. Z góry dziękuję 😊